Eesti e-spordi ajalugu ja tulevik
Elektrooniline spordiala on eksisteerinud sama kaua kui täiesti tavalised videomängud ning kuna ka videomängude aladel peetakse võistlusi, peab seda ka kuidagi kategoriseerima. Spordialad jagunevad keskmiselt kaheks erineva aktiivsusega kategooriaks: täielikult füüsiline ning kergelt füüsiline. Täielikult füüsiliste spordialade alla kuuluvad näiteks jalgpall, suusatamine, uisutamine, kergejõustik. Kergelt füüsiliste spordialade alla kuuluvad näiteks pokker, male, piljard ning kindlasti ka arvutimängud. Spordiennustustele panustamine kuulub samuti e-spordi alla.
Videomängude spordi eripära seostub enim reaalajas mängitavate strateegia ning rallimängudega. Esimeste riikide seas maailmas alustas sellise spordiala loomisega Lõuna- Korea, kus peale Hiina finantskriisi puhkemist võimendus internetikasutus. Töö kaotamise tagajärjel jäid inimesed peamiselt koduseks ning meelelahutuse eesmärgil hakati endale otsima vastavalt ajaviitmise võimalusi. Kuna videomängud olid haruldased, keskendusid tol ajal tehnoloogiaga piisavalt kokkupuutunud inimesed mängutehnoloogia loomisele. Hiinast ning Koreast pärinevad mängud on ühed vanimad, mille põhjal on loodud nüüdseks enim maailmas populaarsust koguvad mängud.
Konsoolide ehitus ning tehnoloogia koostamine käis mängude loomisega käsikäes.
Kui e-sport sai alguse Lõuna-Koreast, siis Eestisse jõudis selline trend veidi hiljem. 1992.aasta algusest saadik on ka Eestis olnud interneti kasutamine kõikvõimalike eesmärkide nimel saadaval.
Kuigi esport on suuresti keskendunud videomängudele, siis kõik maailmas levivad arvutimängud ei ole spordina harrastatavad mängud. 4 kõige enim tuntavat ning populaarsemat on siiski põhi tähelepanuväärsed:
- Counter-Strike – Eestlased on meistrid (mitmekordsed)
- Dota 2 – armastatud e-spordiala eestlaste seas juba aastaid
- Fortnite – uuem versioon, mis kulutulena kogus kiiremini tuntust kui miski muu
- League of Legends – kõige traditsioonilisem
Eesti üheks kõige kuulsamaks e-sportlaseks on Clement ‘Puppey’Ivanov, kes on Secret Team kapten ning Dota 2 üks parimaid eesti sportlasi. Clement Ivanov on sündinud 6. märtsil 1990 ning kulmineerub kui eesti professionaalne Dota 2 mängur, kes kasutab mängijanime Puppey. Puppey nime all on Ivanov teeninud üle 3 miljoni dollari ning teda peetakse üheks parimaks eesti sportlaseks juba tänu suurtele saavutustele ning koostööprojektidele teiste mõjuvõimsate brändidega. Ivanov oskab vägal heal tasemel inglise keelt ning tal olnud võimalus mängida Euroopa parimates meeskondades, kogudes kuulsust.
2021.aastal tegi Clement ning tema espordi tiim Team Secret ajalugu, võites neljanda koha ning auhinna üle 3.6 miljoni dollari. See on suurima summa, mida eestlased on espordi alal kunagi võitnud.
Play for fun ehk mängi lõbu pärast on üheks parimaks sooviks spordihuvilisele, sest pisiku saamisega areneb edasi nn sportlik huvi. Eestlased on viimased 10 aastat tegelenud tugevalt erinevate e-spordiga seotud erialadega, nõudmisega kuulutada tegevus spordi alla kuuluvaks. 2020.aastal asutati Eestis Arvutispordi Liit, mis hõlmab enda alla espordialad, millega eestlased kõige enim tegelevad. EASL kaitseb ja haldab enda alla arvutisportlaste arendamise, koolitamise ning sponsoreerimise.
E-sport areneb jõudsalt edasi ning aastate jooksul on oodata veelgi suuremat tõusu, mille raames liituvad trendiga ka uued liikmed ning nii Puppey kui ka Robin Koolile on oodata konkurentsi. Eestlased soovivad luua veelgi suurema mahulisi turniire ning kaasata kohapeale ka maailmas tuntud sportlasi. Nagu ka paljude muude spordialade puhul, oodatakse Eestit ka võõrustama suuri maailmas loodud turniire.